4 Tips.

2012-04-21 | 22:38:39 | Kategori: Tips | 0 kommentarer
Så sa ju tidigare att jag skulle skriva lite tips om hur man kan formulera sig på ett bra sätt om man anmäler sig till en tävling, skulle skrivit det igår men hann inte men nu kommer inlägget.
1. Var Noggrann
Det är jätteviktigt att verkligen vara noggrann och ta god tid på sig. Att läsa igenom det man skrivit flera gånger och verkligen tänka efter hur man ska skriva. När jag skrev så satt jag och kände efter om hur jag verkligen känner för killarna och försökte beskriva det så bra jag kunde.  Det tog 1 timma för mig att skriva men mitt var inte speciellt långt utan bara 'välskrivet'.
2. LJUG INTE
Man märker direkt om det någon skrivit verkligen är uppriktigt och ärligt. Överdriv inte utan skriv bara så enkelt som möjligt hur ni känner. Gör det gärna lite personligt och skriv verkligen vad One Direction betyder för just dig och vad det skulle betyda för just dig att få träffa dom. Undvik ordet förtjänar eftersom (eller jag personligen anser) kan verka lite snobbigt att säga att man "förtjänar" att vinna.
3. Personligt
Det här tycker jag är det viktigaste när man ska skriva, att man gör det personligt och speciellt. Man vill att den som läser det ska komma ihåg det den läst efteråt. Man vill ju stå ut från mängden och skriv gärna då om lite egna upplevelser eller kopplingar. I båda mina motiveringar refererade jag till personliga upplevelser och ja, vad det skulle betyda för just mig att vinna.
4. Correct Grammar
Det är väldigt viktigt att skriva med korrekt svenska för annars kan det verka väldigt oseriöst. Jag tror att det är anledningen till att det gick så bra för mig, för att jag är bra på svenska. Det är även viktigt att variera sina ordval, t ex istället för att skriva "jätte" kan man skriva "otroligt" "väldigt" osv. Att använda mycket synonymer annars blir texten lätt tjatig och jobbig att läsa. Att även använda sig av lite så att säga 'svårare' ord, såsom att ja istället för att skriva "jättemycket" kan man skriva "ofantligt". Det här kommer låta väldigt töntigt men att läsa mycket böcker hjälper otroligt mycket, man får ett större/bättre ordförråd vilket är 'the key' till att skriva en bra text överhuvudtaget.

När jag skrev till MTV Så var det lite av desperation vilket antagligen är varför jag vann. Jag hade precis missat chansen att få träffa dom med en tusendelssekund och jag visste verkligen då exakt hur mycket dom betydde för mig och hur mycket det skulle betyda att få träffa dom. Så känn verkligen efter hur ni känner för 1D innan ni börja skriva och försök sedan så gott ni kan att få ner det i text. Men tjata inte! att bara skriva "snälla, snälla välj mig jag älskar dom och har vart ett fan jättelänge..." kommer inte att funka.
Kommentarer från er Söta Läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0