Träning

2013-01-09 | 23:26:08 | Kategori: Johanna | 0 kommentarer
Hej tänkte snacka lite om träning. Som vanligt är det ganska mycket mer folk på gymmet nu efter nyår än innan haha men det är ju standard nyårslöfte, att träna mer alltså. Jag älskar att träna och har alltid gjort. Jag är en riktig tävlingsmänniska och hatar att förlora. Har gått på fotboll i cirka 9 år och ridit i 5 år så har alltid rört på mig. Har lätt att hitta motivation till träning och jag älskar känslan av att springa tills man känner att man inte orkar mer. Skönaste som finns är känslan efter man tränat och tagit en dusch och bara kan sätta sig och vila. Men det här med träning är också svårt. Men det jag egentligen skulle komma till är det här med att balansera träning, vila och mat.. Anledningen att jag tar upp det här är för att det känns som att det verkligen är sjukt många just nu som håller på och "bantar". De flesta tänker bara på siffror och sätter olika målvikter trots att de redan har bra kropp och mår bra, bara för att. När jag var yngre var jag sådan, lovade mig själv att jag aldrig någonsin fick väga över 45 kg och tränade enbart för att jag ville att jag skulle väga "rätt" antal kilo och brydde mig inte ett skit om hur min kropp faktisk såg ut. Under denna period kunde jag träna 3 gånger per dag flera gånger i veckan. Men det har gått över, just nu bryr jag mig faktiskt ingenting om hur många kg jag väger utan jag tränar bara för att få bra hälsa och fin kropp.Dock har jag fortfarande problem trots att jag älskar att träna, för att jag är rädd för hur min kropp ser ut. Ibland kan jag få ångestattacker och få panik för att jag är rädd att bli "för smal" och då hetsäter jag men vilket istället leder till att jag får ångest över att jag ska bli "för tjock" vilket leder till att jag bara vill träna. Jag är dock mycket räddare för att bli "för smal" då jag är rädd att folk ska döma mitt utseende. På något sätt så verkar det ju var okej att klanka ner på de som är "för smala" och det verkar som att de flesta anser att det är okej att säga "men gud du är alldeles för smal" jämfört med "men gud du är alldeles för tjock" vilket anses som väldigt kränkande... aja, vad spelar egentligen antalet kg för roll om man mår bra och lever hälsosamt, alla kroppar ser ju faktiskt inte likadana ut och därför är det inte så konstigt att alla väger olika mycket men ändå så ser man folk som strävar efter en viss målvikt bara för att någon annan som väger så mycket ser bra ut, men detta är ju absolut ingen garanti att man själv ska göra det. Går att jämföra med t.ex. en tröja, bara för att den passar på min kompis betyder ju inte att den kommer vara lika fin på mig, även fast vi väger lika mycket. Och i grund och botten är antal kilo man väger bara en sifffra och det finns inget specifikt antal kg som garanterar att man mår och ser bra ut. Så därför tycker jag att man ska strunta i samhällets åsikter och träna i den mån man själv känner får en att må bra, både om det är 0 gånger i veckan eller 6 gånger i veckan. Dock måste man ju balansera detta med rätt mängd mat och vila.
This is a word collage i’ve made with reasons for losing weight and getting healthier to inspire and motivate me. It’s really personal but feel free to use it :) i have it as my laptop background, and printed out and stuck on my wall, mirror and fridge. 
lite inspos
 
Kommentarer från er Söta Läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0